InterLoco

InterLoco stanowi wspólną platformę rozwiązań dla kolei opracowaną przez firmę AKSEL, która skupia w sobie urządzenia pokładowe oraz oprogramowanie użytkowe i zarządzające dla transportu szynowego.

 

interloco aksel


Platforma ta jest dedykowana do wszelkich zastosowań szynowych – zarówno kolejowych jak i tramwajowych. Podczas jej projektowania braliśmy pod uwagę potrzeby wszystkich przewoźników, niezależnie od ich wielkości, ilości oddziałów oraz ilości i rodzajów użytkowanych pojazdów.


W skład systemu InterLoco wchodzą:

  • Urządzenia firmy Deuta-WERKE
  • Elektroniczny Rozkład Jazdy AkselARJ
  • System Pomiaru Paliwa ASP-2000
  • Oprogramowanie dyspozytorskie Consel

 

Są to wzajemnie uzupełniające się rozwiązania. Klient może wybrać pojedynczo dowolne z nich, kilka lub wszystkie. Może też zażyczyć sobie odpowiedniej konfiguracji każdego z nich w taki sposób, aby jak najlepiej dostosować je do swoich potrzeb.

 

Urządzenia firmy Deuta-WERKE

 

Domeną firmy Deuta-WERKE jest projektowanie, produkcja oraz rozwój kompletnych zestawów zaawansowanych urządzeń zapewniających bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pojazdów szynowych – od czujników, poprzez rejestratory aż do wskaźników i terminali wielofunkcyjnych.

Produkty Deuta-WERKE projektowane są w taki sposób, aby uwzględnić specyfikę wymagań bezpieczeństwa od SIL1 do SIL4.

Dzięki bardzo dobrej znajomości polskiego rynku i jednoczesnym wsparciu solidnego niemieckiego partnera, firma AKSEL Sp. z o.o. jest w stanie zapewnić naszym klientom kompleksowe wsparcie – od zamówienia, poprzez indywidualną konfigurację urządzeń aż po zarządzanie obsolescencją.

 

REJESTRATORY WIELOFUNKCYJNE


Firma Deuta-Werke GmbH projektuje, produkuje i rozwija rejestratory już od 1925 roku. Współcześnie jest jednym z najbardziej liczących się na świecie producentów tego typu urządzeń dla transportu szynowego.

W obszarze rejestratorów REDBOX firma Deuta-WERKE postawiła na jednolitą platformę stanowiącą podstawę do opracowywania kolejnych wariantów urządzeń. Stabilną podstawę wszystkich rejestratorów REDBOX stanowi rdzeń urządzenia, składający się ze struktury komunikacyjnej, mikroprocesora oraz modułu pamięci.

Rejestratory REDBOX zaprojektowano w taki sposób, aby integrowały się z otoczeniem systemowym pojazdu, stanowiąc prawdziwe „centra tachometryczne”

 

Przegląd zalet rejestratorów z rodziny REDBOX:

  • idealne dopasowanie do potrzeb klienta – dzięki panowaniu producenta nad całym procesem życia produktu: projektowaniem, produkcją, konfiguracją, wyposażeniem, wsparciem technicznym i zarządzaniem obsolescencją
  • pewność działania – dzięki jednolitej koncepcji technologicznej zastosowanej do wszystkich typów rejestratorów wielofunkcyjnych
  • niezawodność – dzięki solidnej budowie, pozwalającej sprostać nadzwyczaj trudnym warunkom otoczenia
  • komfort użytkowania – dzięki zaawansowanym funkcjom serwisowym do zdalnego oraz bezpośredniego odczytu i analizy parametrów jazdy
  • funkcjonalność – dzięki możliwości dostosowania rejestratorów wielofunkcyjnych do niemal dowolnego otoczenia systemowego pojazdu
  • bezpieczeństwo danych – dzięki pozostawianiu danych w rejestratorze po ich odczycie oraz możliwości zastosowania dodatkowej, zewnętrznej pamięci chronionej
  • zgodność z wymogami prawnymi – dzięki zgodności z normami EN 50155, EN 50121-3-2, EN 50126,  EN 50128 i EN 50129

REDBOXlog

interloco-redboxlog


Rejestrator REDBOXlog, ze zintegrowaną magistralą Profibus, funkcjonuje w skali międzynarodowej jako rejestrator prawny ETCS. Parametry jazdy są w nim odczytywane zgodnie z CENELEC subset 027. Jest on również wykorzystywany jako element automatycznego systemu bezpieczeństwa pociągu ATP.

 
BUDOWA

 

  • kompaktowa, oszczędzająca miejsce
  • łatwa w montażu
  • wersja w samodzielnej obudowie lub do zabudowy w module rack 19”

ZAPIS DANYCH

 

  • regulowana rozdzielczość zapisu danych
  • zapis na wewnętrznej karcie pamięci (zapisy pozostają w rejestratorze po odczycie danych, po całkowitym zapełnieniu pamięci nadpisywane są najstarsze dane)
  • odczyt parametrów jazdy poprzez pamięć USB
  • rekonstrukcja parametrów jazdy w każdej rozdzielczości

OBSŁUGA

 

  • dostęp przez standardową przeglądarkę internetową (również z zewnątrz – jeśli sieć pokładowa pojazdu na to pozwala)
  • zgodność z różnymi systemami operacyjnymi
  • kompatybilność z oprogramowaniem do analizy danych - ADS4

BEZPIECZEŃSTWO

 

  • kompatybilność z wymogami ETCS / ERTMS
  • funkcja pobierania danych według CENELEC subset 027
  • możliwość współpracy z pamięcią chronioną (dostępną opcjonalnie)

REDBOXpro

interloco-redboxpro


Najpopularniejszy model rejestratora. Opcjonalnie może być wyposażony w wyświetlacz i klawiaturę.

 

BUDOWA

 

  • kompaktowa, oszczędzająca miejsce
  • łatwa w montażu
  • przyjazny wzór użytkowy

ZAPIS DANYCH

 

  • regulowana rozdzielczość zapisu danych
  • zapis na wewnętrznej karcie pamięci (zapisy pozostają w rejestratorze po odczycie danych, po całkowitym zapełnieniu pamięci nadpisywane są najstarsze dane)
  • odczyt parametrów jazdy poprzez pamięć USB
  • rekonstrukcja parametrów jazdy w każdej rozdzielczości

OBSŁUGA

 

  • dostęp przez standardową przeglądarkę internetową (również z zewnątrz – jeśli sieć pokładowa pojazdu na to pozwala)
  • zgodność z różnymi systemami operacyjnymi
  • kompatybilność z oprogramowaniem do analizy danych - ADS4

FUNKCJONALNOŚĆ
  • opcjonalny wyświetlacz i klawiatura umożliwiające wprowadzenie m.in. średnicy koła, numeru pojazdu lub numeru maszynisty

 

REDBOXflex

interloco-redboxflex


Rejestrator REDBOXflex został zaprojektowany według aktualnych standardów CENELEC i jest kompatybilny z wymogami ETCS i ERTMS. Jest to rejestrator typu „wszystko w jednym”, przeznaczony zarówno do ruchu lokalnego jak i dalekobieżnego.

 
BUDOWA
  • kompaktowa, przeznaczona do zabudowy w module rack 19”
  • możliwość rozbudowy poprzez dołączanie kolejnych modułów (interfejsy, magistrale, rozszerzenia wejść/wyjść)

ZAPIS DANYCH
  • regulowana rozdzielczość zapisu danych
  • zapis na wewnętrznej karcie pamięci (zapisy pozostają w rejestratorze po odczycie danych, po całkowitym zapełnieniu pamięci nadpisywane są najstarsze dane)
  • odczyt parametrów jazdy poprzez pamięć USB i Ethernet
  • rekonstrukcja parametrów jazdy w każdej rozdzielczości

OBSŁUGA
  • dostęp przez standardową przeglądarkę internetową (również z zewnątrz – jeśli sieć pokładowa pojazdu na to pozwala)
  • zgodność z różnymi systemami operacyjnymi
  • kompatybilność z oprogramowaniem do analizy danych - ADS4

BEZPIECZEŃSTWO I FUNKCJONALNOŚĆ
  • kompatybilność z wymogami ETCS / ERTMS
  • opcjonalnie z GPS
  • możliwość współpracy z pamięcią chronioną (dostępną opcjonalnie)
CZUJNIKI


Czujniki Deuta-WERKE wyróżniają się na tle konkurencji dzięki:

  • bardzo wysokiej odporność na ekstremalne temperatury, uszkodzenia mechaniczne oraz zużycie
  • opatentowanym algorytmom pomiarowym umożliwiającym stosowanie ich w najbardziej wymagających rozwiązaniach
  • autodiagnostyce dostarczającej na bieżąco informacji na temat trybu pracy i stanu czujnika
  • długowieczności osiągniętej dzięki maksymalnemu wykorzystaniu bezstykowości pomiarów

Deuta-WERKE oferuje trzy grupy czujników opartych o różne zasady pomiaru.

 

Czujniki Radarowe - pracują bezstykowo, wykorzystując zjawisko Dopplera do pomiaru prędkości przemieszczania się pojazdu względem podłoża. Za prawidłowy odczyt jest tutaj odpowiedzialny opatentowany układ antenowy współpracujący z cyfrowym procesorem sygnałowym przetwarzającym dane bezpośrednio w urządzeniu.

 

Czujniki Halla - pracują bezstykowo, dzięki czemu charakteryzują się bardzo niskim zużyciem, a tym samym bardzo długą żywotnością. Ich małe wymiary zapewniają znaczną oszczędność przestrzeni oraz możliwość stosowania w trudno dostępnych miejscach.

 

Czujniki Osiowe - są bardzo odporne na zabrudzenia i wibracje oraz działają praktycznie bezobsługowo. Oferują też różne ilości impulsów emitowanych na każdy obrót (rozdzielczość), która to wartość jest definiowana mechanicznie już na etapie produkcji. Ta mechaniczna "pamięć" ilości impulsów stanowi solidną podstawę do zapewnienia wiarygodności pomiaru.

 

WSKAŹNIKI


Podobnie jak w przypadku czujników, Deuta-WERKE oferuje swoje wskaźniki w trzech grupach produktowych, opartych o:

  • silniki krokowe
  • cewki elektromagnetyczne
  • wyświetlacze cyfrowe

Cechami charakterystycznymi oferowanych wskaźników jest:

  • wysoka odporność na warunki eksploatacyjne
  • niezawodność wyrażona wysokim współczynnikiem MTBF
  • zgodność z wymogami SIL-2
  • niski koszt eksploatacji w całym cyklu życia urządzenia
  • zgodność kolejnych modeli z poprzednimi pod względem formy, sposobu montażu oraz funkcjonalności – co oznacza pewność otrzymania odpowiedniego urządzenia, nawet jeśli oryginalne nie jest już produkowane

 

Aksel ARJ


Elektroniczny Rozkład Jazdy Aksel ARJ jest aplikacją przeznaczoną dla maszynistów pojazdów trakcyjnych. Umożliwia ona dynamiczne wyświetlanie rozkładu jazdy w trakcie poruszania się pojazdu.
Wizualizacja rozkładu odbywa się przy wykorzystaniu terminali pokładowych zainstalowanych w pulpicie maszynisty.

 

Maszynista ma możliwość wyboru z poziomu terminala numeru pociągu lub zamówienia. Po dokonaniu wyboru następuje wyświetlenie na terminalu właściwego rozkładu jazdy.

 

Dane dotyczące stanu realizacji aktualnego handlowego rozkładu jazdy, normalnie prezentowane na panelach operatorskich w kabinie maszynisty, mogą być również sprzężone z Systemem Informacji Pasażerskiej, a dzięki temu na bieżąco prezentowane na tablicach informacyjnych zainstalowanych w pojeździe.

 

Dane prezentowane przez system są automatycznie pobierane z serwerów PKP PLK poprzez usługę SKRJ WebService, dzięki czemu stanowią precyzyjne i zawsze aktualne odwzorowanie zeszytów służbowych rozkładów jazdy pociągów.

 

Dodatkowo maszynista ma możliwość wyświetlania zmian do Wykazu Ostrzeżeń Stałych. Warunkiem poprawnego działania tej funkcjonalności jest udostępnienie odpowiednich dokumentów przez Przewoźnika.

 

Najważniejsze cechy oprogramowania AkselARJ:

  • aplikacja jest przez nas instalowana na wytrzymałych i niezawodnych terminalach Deuta-WERKE
  • dane o obowiązujących rozkładach jazdy pobierane są na bieżąco z serwerów SKRJ PKP PLK – najnowsze dane sprawdzane są co godzinę, dzięki czemu wszystkie zmiany w rozkładach, zamówienia specjalne, jazdy testowe itp. dostępne są w naszym rozkładzie na bieżąco, od razu po wystawieniu ich na serwerach SKRJ
  • elektroniczny rozkład jazdy AkselARJ jest sam w sobie dokładnym odwzorowaniem aktualne obowiązujących zeszytów służbowych rozkładów jazdy pociągów, dodatkowo jednak:
    - automatycznie śledzi bieżącą pozycję pojazdu i zaznacza ją na rozkładzie – domyślnie według pozycji GPS, z możliwością przełączenia na śledzenie czasu jazdy, przebytej drogi (liczonej z kół) lub całkowicie ręcznego sterowania
    - wyświetla rzeczywiste czasy do odjazdów i ewentualne rzeczywiste opóźnienia wynikające z realizowanego rozkładu jazdy – konkretne wartości obliczane są na podstawie porównania aktualnej pozycji GPS, aktualnego czasu oraz czasu planowego odjazdu; ponadto, jeśli pociąg nie zatrzymuje się na danej stacji, a przejeżdża przez nią spóźniony, to taka informacja też jest wyświetlana na terminalu w pulpicie maszynisty
    - aplikacja na bieżąco informuje o ostrzeżeniach stałych i zmianach do ostrzeżeń stałych – na podstawie bieżącego położenia wyświetla odpowiedni fragment rozkładu i wszystkie ostrzeżenia dotyczące odcinka linii po którym porusza się pociąg (warunkiem jest udostępnienie przez klienta wykazów w formie elektronicznej)
  • oprogramowanie współpracuje z Systemami Informacji Pasażerskiej, co najważniejsze, również w zakresie sterowania nimi, dzięki czemu:
    - eliminujemy konieczność osobnego logowania się maszynisty do systemu SIP, co oznacza, że po zalogowaniu do rozkładu jazdy AkselARJ i wybraniu numeru odpowiedniego pociągu, informacja ta zostaje automatycznie wysłana do SIP i na jej podstawie rozpoczyna się wyświetlanie odpowiednich tekstów na tablicach (kontrola zawartości tablic odbywa się na poszczególnych stacjach na całej trasie, zgodnie z realizacją rozkładu)
    - na podstawie danych o realizowanym rozkładzie jazdy pozwala rozróżniać typ pociągu oraz typ stacji, co oznacza, że system posiada informację na których stacjach pociąg zatrzymuje się planowo i odpowiednio do tego zmienia komunikaty na tablicach SIP
    - umożliwia podgląd rzeczywistego stanu tablic – dzięki możliwości odbierania komunikatów zwrotnych z Systemu Informacji Pasażerskiej i wyświetlaniu ich na naszych terminalach
    - posiada możliwość sterowania komunikatami specjalnymi - głosowymi oraz tekstowymi na tablicach
  • oprogramowanie obsługuje różne sposoby logowania:
    - z poziomu ekranu – za pomocą pinu (np. numerem maszynisty i unikalnym hasłem)
    - z poziomu dodatkowego terminala – za pomocą specjalnie skonfigurowanej karty dostępowej
  • aplikacja umożliwia nadawanie poszczególnym użytkownikom indywidualnych poziomów uprawnień
  • po zalogowaniu się użytkownika automatycznie podpowiadane są najlepiej dopasowane pociągi (rozkłady handlowe) – w oparciu o aktualny czas i położenie geograficzne pojazdu

 

 

Pomiar paliwa


Podczas projektowania i rozwoju kolejnych wersji system pomiaru paliwa, firma AKSEL, wykorzystywała technologie mikroprocesorowe i komputerowe, zwiększające dokładności pomiarów poprzez wprowadzenie algorytmów obliczeniowych, jak i dokonanie odpowiednich korekt charakterystyk (np. wpływu temperatury na gęstość paliwa, linearyzacji charakterystyk pomiarowych itd.). Pomiar poziomu paliwa wyznaczany jest na podstawie sond hydrostatycznych umieszczonych w zbiorniku. Sondy wskazują nacisk słupa paliwa, który na podstawie krzywej kalibracyjnej dla danego zbiornika przeliczany jest na objętość paliwa. Sonda zawiera czujnik temperatury, co powoduje, że wszelkie nieliniowości są kompensowane matematycznie przez sondę. Wymagane jest odpowiednie sporządzenie kalibracji - litry rzeczywiste są przeliczane na litry przeliczeniowe na podstawie temperatury podczas kalibracji. Ciśnienie podawane przez sondy jest odczytywane w postaci cyfrowej i filtrowane (kilkaset próbek w ciągu kilku sekundy), a następnie jest przeliczane na podstawie kalibracji na wartość chwilową objętości paliwa. Wartość ta jest wskazywana na wyświetlaczach.

 

Wartości chwilowe są dodatkowo filtrowane, dzięki czemu niwelowane są zmiany poziomu paliwa występujące podczas ruszania i zatrzymywania pojazdu. Dopiero te dane są rejestrowane jako poziom paliwa i służą do wykrywania tankowań oraz zużycia paliwa. System pomiaru paliwa rejestruje dane w pamięci nieulotnej. Każdy punkt w historii posiada drogę oraz zużycie paliwa.

 

Zużycie to jest ilością paliwa spalonego od początku historii rejestracji, wyznaczonym na podstawie analizy poziomu paliwa z uwzględnieniem tankowań. Aby wyznaczyć zużycie paliwa za ostatnie 100km system wyszukuje w historii dane 100km wstecz. Jeżeli znaleziony punkt odpowiada postojowi, (czyli będzie więcej danych z tym samym przebiegiem) to do obliczeń zostanie wzięty najstarszy(paliwo spalone na tym postoju też zostanie zaliczone).
Zużycie na 100km jest liczone jako różnica wyszukanego zużycia i aktualnego.

 

Urządzenie ma zainstalowany modem GSM, dzięki czemu istnieje możliwość zdalnej:

  • zmiany oprogramowania szafki systemowej, wyświetlaczy i konfiguracji urządzeń
  • diagnostyki urządzeń transmisji zbieranych danych w trybie online z innych urządzeń (sterownik pojazdu)